Tο παρόν και το μέλλον της σχολικής στέγης στην Παροικία.

ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΣΤΕΓΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΡΟΙΚΙΑ

Α΄ Μέρος

Αγαπητοί γονείς, κυρίες και κύριοι.

Με αφορμή την ανοιχτή επιστολή του Δ.Σ. του Συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του 2ου Δημοτικού Σχολείου Παροικιάς, τις πολλές και πολύ ενδιαφέρουσες συζητήσεις που γίνονται και καλώς γίνονται τελευταία για το στεγαστικό πρόβλημα των σχολειών της Παροικιάς και που έχουν αυξημένη ένταση ιδιαίτερα μετά την επίσκεψη του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Στυλιανίδη, θεωρώ απαραίτητο ότι πρέπει να δώσω κάποιες απαντήσεις – διευκρινήσεις και να καταθέσω κάποιες απόψεις μου, ειδικά τώρα που διαπιστώνω ότι ορισμένοι κινούνται προς την κατεύθυνση εκμηδενισμού κάθε ενδιαφέροντος και προσπάθειας από πλευράς του Δήμου και ισοπέδωσης των πάντων σε σχέση με τις αρμοδιότητες και το βαθμό ανταπόκρισής τους στην επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του νησιού μας.
Ήρθε η ώρα ο καθένας μας να ξεκαθαρίσει μέσα του και να ξέρει καλά ποιος είναι αρμόδιος και υπεύθυνος να κάνει τι; και σε ποιον πρέπει να απευθύνεται και από ποιον πρέπει να απαιτεί τι;
Οι παρακάτω επισημάνσεις μου θεωρώ ότι θα βοηθήσουν ώστε να γίνει πιο ξεκάθαρο το ομιχλώδες τοπίο.
1. Ο Υπουργός Παιδείας στις 21/7/2008 απαντώντας σε αναφορά του Βουλευτή Κυκλάδων κου Ρήγα σχετικά με την κατασκευή νέων σχολείων αναφέρει κατά λέξη τα εξής: «οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις έχουν την αρμοδιότητα για την επιλογή και την απόκτηση οικοπεδικών εκτάσεων, τον προγραμματισμό, τη μελέτη, την κατασκευή και την επίβλεψη των έργων σχολικής στέγης (Ν. 2218/94, Ν. 2240/94 και Π.Δ. 30/1996).
Οι Νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις σε συνεργασία με τις οικείες περιφέρειες έχουν τη δυνατότητα να εντάξουν τα έργα κατασκευής σχολικών κτηρίων στα αντίστοιχα Π.Ε.Π. (Γ΄ Κ.Π.Σ.).
Το Υπ. Ε.Π.Θ. σε ετήσια βάση επιχορηγεί τις Νομαρχιακές Αυτ/σεις από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Σ.Α.Ε. 047/6) για οικόπεδα μελέτες και κατασκευές χωρίς περαιτέρω παρεμβάσεις μέσα στο Νομό.
Το έτος 2007 στο Νομό Κυκλάδων διατέθηκε για οικόπεδα – μελέτες – κατασκευές το ποσό των 345.000 € από τις πιστώσεις του Εθνικού Π.Δ.Ε. το Υπ. Ε. Π.Θ. μέσω της Ο.Σ.Κ. ΑΕ.
Επίσης για το τρέχον έτος 2008 δόθηκε ήδη προκαταβολή για οικόπεδα – μελέτες – κατασκευές το ποσό των 200.000 €.
Αντίστοιχα σε ετήσιες επιχορηγήσεις προς τους Ο.Τ.Α. για επισκευές και συντηρήσεις των σχολικών κτηρίων προβαίνει το Υπουργείο Εσωτερικών.
Το Υπ. Ε.Π.Θ. θα φροντίσει, στο πλαίσιο των χρηματοοικονομικών δυνατοτήτων του Π.Δ.Ε. για το 2008 , τη χρηματοδότηση της Ν.Α. Κυκλάδων προκειμένου να εξελιχθεί ομαλά η πορεία εκτέλεσης των έργων της σχολικής στέγης».
Μετά τα παραπάνω ο καθένας μας μπορεί αβίαστα να συμπεράνει τα εξής τέσσερα τουλάχιστον συμπεράσματα:
α) Ο Δήμος, ο κάθε Δήμος δεν είναι αρμόδιος για την αγορά οικοπέδων και την ανέγερση νέων σχολείων αφού η αρμοδιότητα αυτή ανήκει στις νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις οι οποίες και χρηματοδοτούνται γι΄ αυτό το σκοπό.
β) Το Υπουργείο Παιδείας δεν απαλλάσσεται των ευθυνών του αφού αυτό καθορίζει το ύψος των χρηματοδοτήσεων στις Νομαρχίες για την αγορά οικοπέδων και την ανέγερση νέων σχολείων.
γ) Είναι απαραίτητο το Υπουργείο Παιδείας αντί να μεταβιβάζει τις ευθύνες του να κατανοήσει ότι τα νησιά, όπως είναι η Πάρος, των οποίων ο πληθυσμός αυξάνεται σε υψηλό ποσοστό και οι ανάγκες σε σχολεία συνεχώς πολλαπλασιάζονται θα πρέπει να χρηματοδοτούνται γενναία για να μπορέσουν να ανταποκριθούν επαρκώς στις ανάγκες του σήμερα και του αύριο.
δ) Ξέρουμε όλοι ότι στην υπόλοιπη Ελλάδα η ΟΣΚ Α.Ε. αγοράζει τα οικόπεδα εντός των οποίων κτίζονται τα σχολεία και ειλικρινά δεν καταλαβαίνω γιατί για τον Υπουργό Παιδείας ο Δήμος της Πάρου είναι υποχρεωμένος να παραχωρήσει οικόπεδα ιδιοκτησίας του, δεν ισχύει για μας ότι ισχύει και στην υπόλοιπη Ελλάδα;
Παρόλα αυτά όμως ο Δήμος της Πάρου σε κάθε περίπτωση δεν στάθηκε αδιάφορος αλλά απεναντίας έπραξε ότι μπορούσε.
Παραχώρησε το τελευταίο οικόπεδο που είχε στην διάθεσή του στο Καστροβούνι για την ανέγερση Σχολείου, είχε παραχωρήσει πριν οικόπεδο 13 στρεμμάτων για την ανέγερση του ΕΠΑΛ, αγωνίστηκε, αγωνίζεται, ενδιαφέρεται και διεκδικεί την ένταξη σχολικών έργων στα εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα, αυτό έκανε στην περίπτωση του Δημοτικού Σχολείου Νάουσας, αυτό κάνει στην περίπτωση του Νηπιαγωγείου της Μάρπησσας και της Αγκαιριάς, αυτό θα κάνει και στις περιπτώσεις των σχολείων της Παροικιάς, σε συνεργασία πάντα με το Επαρχείο και τη Νομαρχιακή Αυτ/ση Κυκλάδων.
Σε καμιά όμως περίπτωση δεν μπορούμε όσο και αν το επιθυμούμε να χτίσουμε σχολεία με χρήματα του Δήμου αφού ο προϋπολογισμός ανέγερσης ενός σχολείου ισοδυναμεί περίπου με τα χρήματα των τεχνικών προγραμμάτων μιας τετραετίας.
2. Ο Δήμος γνωρίζετε καλά ότι από την περίοδο της δημαρχίας του κ. Αργουζή χρηματοδοτεί τις σχολικές επιτροπές για την κάλυψη λειτουργικών τους αναγκών με ισόποσα χρήματα αυτών των δόσεων του Υπουργείου, η χρηματοδότηση αυτή όχι μόνο διατηρήθηκε αλλά διευρύνθηκε την περίοδο της δημαρχίας κ. Ραγκούση αφού αποφασίστηκε να δίδεται μια επιπλέον δόση στα νηπιαγωγεία λόγω αυξημένων αναγκών, το καθεστώς αυτό συνεχίζεται μέχρι σήμερα και εύχομαι να συνεχιστεί και στο μέλλον.
Εξ όσων γνωρίζω κανένας άλλος Δήμος στην Ελλάδα δεν εφαρμόζει αυτό το σύστημα χρηματοδότησης και δεν βοηθά τόσο απλόχερα τις σχολικές του επιτροπές.
Πρέπει να γνωρίζετε ότι ο Δήμος σε ετήσια βάση επιχορηγεί τα σχολεία του νησιού από τον προϋπολογισμό του με ποσό άνω των 300.000 €, λαμβάνοντας κανείς υπόψη του αυτά τα δεδομένα πως μπορεί να εξηγήσει τον ισχυρισμό του Δ.Σ. των γονέων του 2ου Δημοτικού Σχολείου, ότι ο Δήμος « μέχρι σήμερα δεν έχει κάνει απολύτως τίποτα »;
3. Σχετικά με το αποστραγγιστικό έργο του 2ου Δημοτικού Σχολείου που υφίσταται όλα αυτά τα χρόνια πρέπει να ξέρετε ότι ήδη έχουμε δρομολογήσει σε συνεργασία με τον Πρόεδρο της ΔΕΥΑΠ την υλοποίηση του έργου, η εκπόνηση της μελέτης βρίσκεται σε εξέλιξη και το έργο θα ενταχθεί στο νέο τεχνικό πρόγραμμα της ΔΕΥΑΠ.
4. Τελευταία ακούστηκαν πολλά σχετικά με την νομιμότητα του σχολικού κτιρίου του 2ου Δημοτικού Σχολείου, πρέπει να γνωρίζετε όλοι ότι το κτήριο και νόμιμο είναι και πολεοδομική άδεια έχει, εξαίρεση όμως αποτελεί η προσθήκη των δύο αιθουσών που έγινε με πρωτοβουλία και χρήματα των γονέων και η οποία μπορεί και πρέπει τώρα που οι συνθήκες το επιτρέπουν να νομιμοποιηθεί.
Η σημαντική όμως είδηση στην προκειμένη περίπτωση είναι ότι μετά την ακύρωση του σχεδίου πόλης της Παροικιάς όλα δείχνουν ότι το οικόπεδο του 2ου Δημοτικού Σχολείου ανήκει στην εκτός σχεδίου περιοχή και με δεδομένο ότι η επιφάνειά του είναι 7 στρέμματα και ο συντελεστής δόμησης για σχολεία 0,3 μπορεί εντός αυτού να κτιστεί κτήριο 2100 τ.μ., είναι προφανές επιπλέον ότι ο δρόμος είναι ανοιχτός για την κατασκευή αιθουσών και την οριστική απαλλαγή από τις προκατασκευασμένες αίθουσες.

Β΄ Μέρος

Κρίνω όμως απαραίτητο να εκφράσω την προσωπική μου άποψη και για τα θέματα που είναι επίκαιρα και συζητιούνται τις τελευταίες μέρες διότι σε αντίθετη περίπτωση μπορεί η στάση μου να εκληφθεί από άλλους μεν ως παράλειψη, από άλλους δε ως υπεκφυγή.

Τα ζητήματα αυτά είναι τρία:

1. Αγορά νέου οικοπέδου, 2. Αγροκήπιο, 3. Καστροβούνι

Α. Αγορά οικοπέδου

Γνωρίζουμε όλοι ότι στις 4-10-2008 στην Κίμωλο ο Νομάρχης και το Νομαρχιακό Συμβούλιο μετά από εισήγηση της Επάρχου Πάρου – Αντιπάρου, αποφάσισαν να χρηματοδοτήσουν με 600.000 € την αγορά οικοπέδου.
Όλοι μας, Δήμαρχος και Δημοτικό Συμβούλιο δεχτήκαμε με ανακούφιση την απόφαση αυτή του Νομαρχιακού Συμβουλίου, ευχαριστήσαμε και συμφωνήσαμε ομοφώνως στην αγορά οικοπέδου πέριξ του ΕΠΑΛ ή όπου αλλού στην ευρύτερη περιοχή της Παροικιάς βρεθεί κατάλληλη έκταση για το σκοπό αυτό.
Πάντως σε κάθε περίπτωση είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι η αγορά οικοπέδου επί του οποίου θα ανεγερθεί σχολικό συγκρότημα στην κυριολεξία ανακουφίζει την Παροικιά και ανοίγει νέες προοπτικές αισιοδοξίας για το μέλλον της.
Στην περίπτωση μάλιστα που ευοδωθεί η όλη προσπάθεια και ευρεθεί οικόπεδο εκτάσεως 16 στρεμμάτων στην τιμή των 600.000 € τότε θα μπορεί να στεγαστεί στο νέο σχολικό συγκρότημα το Λύκειο και το Γυμνάσιο, να ελευθερωθούν τα κτίρια που στεγάζονται σήμερα και να διατεθούν για την στέγαση των μαθητών των Δημοτικών Σχολείων.
Η προοπτική αυτή δημιουργεί χωροταξικά δύο σχολικές ενότητες, μία αυτή που θα είναι στο χώρο που σήμερα λειτουργεί το Γυμνάσιο, το Λύκειο και το 1ο Δημοτικό, και στην οποία θα φοιτούν μαθητές του Δημοτικού και δεύτερη αυτή που θα δημιουργηθεί πιθανόν στο χώρο πέριξ του ΕΠΑΛ όπου θα φοιτούν μαθητές του Λυκείου και του Γυμνασίου.
Εάν στα παραπάνω προσθέσουμε και τη δυνατότητα επέκτασης του 2ου Δημοτικού Σχολείου είναι δυνατόν σ΄ αυτό το χώρο να στεγαστούν τα νηπιαγωγεία, οι παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί.

Β. Αγροκήπιο

Η πρώην κοινότητα Παροικιάς το 1935 παραχώρησε στο Υπουργείο Γεωργίας έκταση 13 περίπου στρεμμάτων στην περιοχή «Εγγλέζου» (σημερινό Αγροκήπιο) για την δημιουργία πρότυπου υποδειγματικού κτήματος υπό τον όρο αν το ακίνητο δεν χρησιμοποιηθεί για τον παραπάνω σκοπό να επιστραφεί.
Το Δημοτικό Συμβούλιο με ομόφωνη απόφασή του, ζητάει από το Υπουργείο Γεωργικής Ανάπτυξης την επιστροφή των 13 περίπου στρεμμάτων αλλά και την παραχώρηση της χρήσης των υπολοίπων 7 περίπου στρεμμάτων για 99 χρόνια.
Στάλθηκε επιστολή από μένα στις 22/4/2008 η υπόθεση βρίσκεται σε εξέλιξη και σύμφωνα με πληροφορίες σύντομα θα έχουμε νέα.
Όταν η διαδικασία ολοκληρωθεί και το αίτημά μας γίνει αποδεκτό το Δημοτικό Συμβούλιο ως αρμόδιο θα κληθεί να αποφασίσει για την χρήση του Αγροκηπίου.
Η προοπτική όμως να ανεγερθεί κτιριακό συγκρότημα ακόμα και σχολικό στην περιοχή του Αγροκηπίου κατά την προσωπική μου άποψη πρέπει να είναι η ΕΣΧΑΤΗ λύση να εξαντληθούν πρώτα στο έπακρο όλα τα περιθώρια όλων των άλλων εναλλακτικών επιλογών και μόνο αναγκαστικά να καταλήξουμε σ΄ αυτή αφού θα έχει αποκλειστεί κάθε πιθανότητα άλλης επιλογής.
Και το ισχυρίζομαι αυτό διότι θεωρώ πως είναι χρέος όλων μας και ιδιαίτερα ημών που ασχολούμαστε με τα κοινά να κάνουμε κάθε προσπάθεια για να εξασφαλίσουμε καλύτερες συνθήκες ζωής για όλους μας και ιδιαίτερα για τα παιδιά μας.
Δεν πρέπει λοιπόν να αντικαταστήσουμε το πράσινο με μπετόν σε μια Παροικιά που εμφανώς στερείται τέτοιων χώρων.
Πιστεύω πως όλοι πρέπει να καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια για να διατηρήσουμε, να εμπλουτίσουμε και να αναδείξουμε αυτούς τους χώρους πρασίνου ώστε να αποτελούν πόλο έλξης, αναψυχής και ηρεμίας για όλους μας.
Επίσης θεωρώ λάθος κάθε τι που γίνεται προς την κατεύθυνση της επί πλέον κυκλοφοριακής φόρτισης της παραλιακής της Παροικιάς και σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να αποκλείσουμε την προοπτική της πεζοδρόμησής της.

Γ. Καστροβούνι

Είναι το τελευταίο οικόπεδο ιδιοκτησίας του Δήμου, το Δημοτικό Συμβούλιο αποφάσισε να το παραχωρήσει προκειμένου να κτιστεί σχολείο, αποτέλεσμα αυτής της απόφασης ήταν να δεσμευτεί το ποσό των 300.000 € για την εκπόνηση μελέτης. Τα σημερινά δεδομένα έχουν καταστήσει αυτή τη λύση ως μη επιθυμητή και εκ των πραγμάτων αποτελεί πρόταση του παρελθόντος γύρω από την οποία κάθε συζήτηση είναι χωρίς νόημα.
Τελειώνοντας αυτή την τοποθέτησή μου θέλω να επισημάνω ότι δεν διεκδικώ την πατρότητα κάποιας πρότασης απλώς τις σκέψεις μου καταθέτω. Η κατάθεση απόψεων όσο το δυνατόν περισσοτέρων για κάθε ζήτημα είναι επιβεβλημένη και η καλοπροαίρετη συζήτηση αυτών ακόμη περισσότερο αναγκαία, εκείνο όμως που πρέπει να αποφεύγουμε όλοι μας είναι οι εντυπωσιασμοί, οι έντονες αντιπαραθέσεις οι διαξιφισμοί, η προσέγγιση των ζητημάτων με μικροπολιτικές σκοπιμότητες που έχουν ως αποτέλεσμα να ορθώνουν μεταξύ μας διαχωριστικά τείχη τα οποία λειτουργούν αρνητικά και εμποδίζουν το νησί μας να προχωρήσει προς τα μπροστά

Ο Δήμαρχος Πάρου

Χρήστος Βλαχογιάννης